понеделник, май 14, 2007

Телевизия за деца



"Think globally; act locally. Saving the world is a huge job. Yours is just a small part. However, it is a necessary part."

Може би един от проблемите на телевизията за деца възниква когато предаванията, филмчетата и филмите не са правилно разпределени по възрастов критерий и се приема една обща линия в тях. На телевизионният пазар трябва да има продукти за различните групи.

Моите лични впечатления са, че детето възприема и реагира различно на специфични стимули в зависимост от това на колко е години. Разбира се, точна граница не е възможно да се прокара, но например до 6 -7 децата се впечатляват повече от цветни детски филмчета(cartoons). Спомням си, че по това време си бях обещала и като порасна да не спирам да ги гледам и не можех да си обясня как хората гледат скучните игрални филми или пък още по-ужасните новини, когато хората в тях бяха същите като в реалния свят - сиви, скучни, винаги замислени за нещо.

С времето едно дете започва да разбира и наблюдава по-детайлно взаимоотношенията между хората, по-лесно вниква в същността на събитията на екрана. Тук е може би моментът за 3D-анимацията, някои предавания и филми за деца. Продукциите не трябва да се променят само визуално, но и съдържателно.

Не поддържам тезата, че има само два вида подхода в подбирането и създаването на детска телевизия. Всъщност подготвянето на „бъдещите хора” може да бъде съчетано с „детето сега”, нужна е само малко изобретателност. Подобно при комиксите „Астерикс и Обеликс”, където случките на двамата забавни герои се преплитат с реални исторически личности, събития, местности, така и във филмчетата могат да се вмъкнат подобни елементи. При по-нататъшното си развитие детето ще ги срещне в учебниците си по история и много по-лесно ще запомни необходимия материал, защото той ще е превърнат на образи в съзнанието му.

Когато говорим за деца основната дума е творчество. Детето трябва да създава, то съществува чрез развиването на своето въображение, чрез пречупването на света през своите очи, изграждането на нови светове. Такива трябва да са и нещата, които гледа от кутийката към света. Взаимоотношенията между героите, типовете хора, истински ценното за един човек трябва да се покаже в един цветен свят.

По отношение на рекламата, тя също може да има образователен ефект. Според чл 76, ал.3 от ЗРТ :” (3) В рекламите, насочени към децата или в които участват деца, трябва да се избягва всичко, което може да влияе отрицателно на тяхното физическо, умствено и нравствено развитие.” Именно по тази причина реших да създам една такава реклама. Целта е предизвикване на интерес на децата към меда - един естествен и полезен продукт. Рекламата може да се използва от производители на мед или на здравословни детски храни.

...............................................

реакция на публиката: думите на хлапето, прошепнати:

първоначално - "Какво грозно лале!"
след малко - "Лалето не е толкова грозно..."
след още малко - "Всъщност е много хубаво!"

Няма коментари: