понеделник, май 21, 2007

дим


щом ЗРТ не позволява, тогава София ще е оградена в стена от билбордове с реклами на цигари...погледната от Витоша, столицата е грамаден черен облак...
Танатос* в хората е коварно създание, а всъщност наше собствено творение... по малко отрова, кокото да се убиваме и да не умираме едновременно... и ако видиш смъртта като красива, тя неизбежно ще те привлече... "Карелия" залагат на романтика в изображението на модела си, "Ева" започна с доста умела нейна имитация и продължи с малки картинки с различни послания, с които да се закриват "некролозите"; "Кент" в момента подчертават дизайна - стил; "Пал Мал" може би са се насочили към средствата на неро-лингвистиното програмиране чрез големи букви, които се запечатват в паметта... разбира се, абсурдно е да се хвърли вината на рекламата, тя само провокира това, което вече е в подсъзнанието ни, но ако ние съзнателно не го насочим в посока саморазрушение, не би било възможно да влияе... тя е само малкото дяволско гласче, което ти нашепва за някое скрито желание...

"Единственият решаващ аргумент, който е възпирал хората през всичките времена да изпият една отрова, е не защото убива, а поради лошия й вкус." - Ницше

*влечение към смърт, изначално заложено в човешката природа

5 коментара:

Анонимен каза...

Не мислите ли че компаниите които създават тези реклами са на ниво отрепки и че те трябва да се унищожават? Те са мърша на обществото. Всяка година се харчат милиони за рекламиране на отрова. Именно отрова, не е сбъркана думата.
И милиони здрави, силни индивиди попадат под въздействието на идеологическа обработка. Милиони здрави, силни индивиди тровят себе си, защото чрез рекламите им е внушено че цигарите са нещо прекрасно и готино.

Какво мислите по въпроса?

Silvena Toncheva каза...

Стрнно ми е на фона на новите забрани, които ще влизат сега във сила - да не се пуши на обществени места. Метафорично погледнато лекарите разболяват своите пациенти, а после не ги допускат до обществото,заклеймяват ги, че са болни.

Това, което се опитах също да кажа е, че вината не е на рекламата. Тя е средство, не виновник и не може да е оправдание. Като например ножа като изобретение - човек може да убива с него, но и да върши домакинска работа. Въпросът е как ще се използва средството: конструктивно или деструктивно. Като са забранили рекламата на цигари по радиото и телевизията, да я забранят и по билбордовете.
Агенциите, които създават рекламите са второ звено по веригата, те получават поръчка и я реализират. Там вече се мисли/би трябвало/ и за етика...Но първопричината са тютюнопроизводителите и техните интереси. "Thank you for smoking" е добър филм по темата.

Анонимен каза...

Разбирам какво искате да кажете, но въпроса е малко различен :
1. Вие говорите за емоционално и физически узрели хора, които сами управляват живота си и знаят какво искат. Как бихте отговорили на същия въпрос ако става дума за тинейджъри, които все още нямат приоритети, които още не са се оформили като личности? Смятате ли за нормално че на тях им се промиват мозъците без те да имат възможност да противостоят?
2. Повечето хора прехвърлят отговорността върху някой друг - това е по-лесния и безболезнения начин. Примерно, ако се случва нещо негативно, много по-лесно е да се каже "еди-кой-си е виновен", а не "поемам вината изцяло върху себе си, аз съм отговорен/отговорна за това"... ?
Може би не се изразявам достатъчно ясно, но прехвърлянето на топката не е начина.
В случая с цигарите топката не е в ръцете на тези които пушат - те никога не са приемали съзнателно това решение - да пушат или не. Както алкохолиците или наркоманите не са приемали СЪЗНАТЕЛНО решение да станат това което са. Те са били подвържени на идеологическата пропаганда. Достатъчно подробно написахте за това в постинга си. Само че те не го виждат.

В случая с ножа :
Имаме личност.
Имаме нож.
Ние подаваме ножа с думите "Ето, да убиеш този, който те дразни е много хубаво, това е прекрасно и възвишено чувство. Погледни наоколо, всички останали също правят така, това е правилно, така трябва да бъде..."
Много хора са като овце и се опитват да се придържат към тенденциите на стадото. Тези, които са извън стадото са друг биологичен вид и няма смисъл да ги обсъждаме тука. Най-малкото защото имат собствено мнение.
Нормално ли е да се налага мнение на индивиди, които са по-слаби, и които (ако не беше пропагандата на цигарите) в никакъв случай не биха запалили цигара, най-малкото защото физиолоически нямат никаква нужда от това? А цигарите са отрова, те съдържат в себе си съставки, съдържащи се в инсекцитиди (погледнете тази дума в речника)...

Silvena Toncheva каза...

о, аз съвсем не одобрявам рекламата на цигари... но и не можем да се лъжем, че всички хора са започнали да пушат в тинейджърска възраст и то несъзнателно... както има наркозвисими - е, кой рекламира по билбордове твърди наркотици?... а колкото до промиването на мозъци, и самите родители един вид промиват мозъците на децата си, карайки ги да следват модели на поведение или дори с държанието си... аз съм от семейство на непушачи и може би това също е фактор да не пуша, не изпитвам нужда... но наистина съвсем съзнателно под влияние на определени митове - един от които, че цигарите успокояват, а също и покрай рекламните билбордове по-често ми се е въртяла мисълта да запаля цигара... всъщност рекламата припомня... между другото все пак има някакви ограничения в тази насока и то е в рекламите на цигари да не се допукат изображения на хора, които пушат - идеята е до известна степен да се предпазят най-малките, а за тинейджърите се очаква да имат изградена ценностна система, друг е въпросът до каква степен това е така... затова и са се насочили към имиджовата реклама... но на нея може да се вярва колкото на тези, които показват здрави, подскачащи и енергични хора, закусващи в "Макдоналдс" или тъпчещи се с шоколад симпатяги с блестящи бели зъби... и т.н.... а колкото за вината тя е на цялото общество, защото това се допуска...

Анонимен каза...

... аз съм от семейство на непушачи и може би това също е фактор да не пуша, не изпитвам нужда... но наистина съвсем съзнателно под влияние на определени митове - един от които, че цигарите успокояват, а също и покрай рекламните билбордове по-често ми се е въртяла мисълта да запаля цигара...

-> знам

защото това се допуска...

-> that's the question.