1 глава
Русия. Внушението е отново различност. Дори музиката е в съответствие с това настроение. Авторският глас-пътеводител изрича възклицателно това, което вече се е зародило в съзнанието на гледащия : „колко са различни хората!”. Камерата обхожда детайлите, издава проявите на индивидуалност – и „всеки чака посвоему”. Думите на Ром загатват, че може би само любовта прави хората да си приличат. Твърдение, което извиква от дълбините на зрителското съзнание заглавието на филма и думата „фашизъм”, обозначаваща унифицирането и загубата на собствената идентичност в една система, подхранвана от омраза. Отрицание на другостта. Любов и омраза – толкова крайни, толкова обикновени, присъщо човешки.
Паралел Русия-Берлин. Обобщаващото „за всеки малчуган неговата майка е най-хубавата”. Едно наивно-умилително чувство в тези кадри и спокойния изразителен глас на разкавача. Сякаш бегла вътрешна усмивка.
Като плесник идва прехода от детското личице към обезобразените личица на мъртви негови връстници. Също със своите майки.
Ясно изричане на лозунга „Deutschland uber alles!”. Причината. Кадрите, които превеждат през концлагерите – новите музеи, са съпроводени от звъна на погребални камбани. Характерните, оличителните детайли у един човек са захвърлени на купове – коси и протези. Избрани са кадри, в които камерата се движи по диагонал, за да се покаже продължителността, безкрайността на тази смърт.
Виждаме възторжената тълпа германци. Иронично-саркастиният тон на разкавача сякаш ще каже очевидното „това също са хора”, но така изречено, в контекста на предходите кадри, ние сме отгатнали „по-скоро те мислят, че са хора”. Тълпата се състои от хора. Но хората в тълпата вече не са хора. Те губят своята идентичност, способност да мислят и действат като човешки същества.
Под звука на барабани кадър на Хитлер. Звука на уеднаквяването, на дресурата. Иронията на гласа зад кадър се засилва и преминава в горчиво осмиване – „Сега той ще седне. Седна.”
Редуват се фотграфии от албума на неговия личен фотограф. Съчетанието на авторовата реч и кадрите рисуват осмвиващ и отблъскващ портрет. Снимките как репетира разкриват позьорщина и самовлюбеност. Зрителят не може да се отърси от чувството за абсурдност. И идват следващите думи „обещаваше всичко на всички”. За по-пълно впечтление Ром изрежда едно стълпновение от обещания, което градира постепенно. Хитлер атакува най-основните нужди на хората, тези от дъното на пирамидата на потребностите. Не случйно е откроен момента с изяждането на 2,5-те милиона кренвирша на негови речи.
М.Ром е намерил кадри, в които Хиндембург се е заблудил по улицата. Няма по-точен начин да се осмее неговата неориентираност, неспособност за намиране на правилна поличтическа посока. Чрез иронията в кадрите и гласа на разказвача ние виждаме дребнавата душа на този човек. Особено показателен е моментът с плащането на файтона и закопчаването на кесията. Затова нищо чудно, че сумата от 2 млд.марки е предостатъчна за него, за да не се съпротивлява на идването на Хитлер на власт.
Ето че към края на главата идват думите, подобно в предходната глава „Хитлер седна.”В този контекст се усеща заплахата от нелепостта на вземането на властта от този дребен човек. Сядането като засядане на умовете, като хващането има в ноктите на залатния орел, чиято статуя е показна на финала на тази част. Кадрите с маршируващи съсвем логично се появяват след това под съпровода на тържествена маршова музика. Хората, впрегнати в редиците на командите, на равния, еднакъв ритъм на барабаните, готови да бъдат поведени дори към смъртта.
4 глава - „А в това време”
Коментарите на разкзвача придават нужните за внушението на филма смисли – например при съсетзанията с коли на пистите иронично обяснява „та населението...малко намаля”. Безсмислието на забавлението в едно самозабравяне, което води до смърт. Показание са ни и танците в дискотеките през 30-те, появата на джазовия певец, известна руска изпълнителка. Фигурата на Марлен Дитрих, модата воливуд, музиката допълват картината. Те са автентични и тук в контекста на филма придобиват съвсем нови смислови конотации. Открояват се кадрите от конкурса за пропорциите на Венера. Гласът на разказвача подсилва комичността на показваното. Събитие, което търси идеалната жена, подобно идеята за идеалната, чистата раса.
Показани са уличните безредици в Лондон и обезумелите хора, които нападат Мосли –водачът на фашистката партия. Кой би предположил? Виждаме убийството на крал Александър и министъра на външните работи Барту. Разказвачът пояснява, че то е поръчано от Берлин и прави паралел с убийството на Кенеди.
Логично е картината да ни върне към събитията в Германия. Влакът, подводницата, самолетът – постиженията на човешката техника, някак грозно-иронично завършват с „та даже и бомби.” Думите „с една дума работниците трябва да работят” ни припомнят някак социалистическите лозунги за работническата класа. Кадърът, където Хитлер показно копае, бива повторен. Ром ни обръща внимание на човекът зад него, който с нахилена физиономия следи всяко негово действие. Това има комедийно-ироничен ефект – манипулацията работи.
5 глава – Културата на Третия Райх – „Всеки фелтфебел може да стане учител, но не всеки учител може да стане фелтфебел.” – А.Хитлер
Започва се с размишления и картини на факелните шествия, с горчивата констатация – „превръщаха човека в дивак....но в такава обстановка, че да се почувства герой.”Мисълта е визуализирана с кадри от шествията – отвисоко как се вият и образуват огромен пречупен кръст. Следва близък план на огъня. Интонацията на разказвача се покачва и снишава в зависимост от търсените внушения.
За констатацията, че хората се превръщат във възторжени идиоти, се използва кадър с близък план на лицата на войниците. Така върху тях зрителят намира изписан израза на посочените качества.
При кадрите с изгарянето на кинигите чуваме горчивите думи: „Кого изгаряха...?......класиците.” Последвано от сякаш по-спокойното „А Гьобелс говореше...” с завръщане към иронията. Смяната на плановете при образа на Гьобелс, паралелът с Франко допълват портрета му.
На кадрите със съвещанието на селските стопани можем да видим всички в униформи. Виковете и ударите на барабана сякаш ги представят като под някаква хипноза, чиновническа подчиненост, сливане в еднообразна маса.
6 глава - Великата национална идея в действие
Кинопреглед. На кадъра, където говори шишкото, разказвачът зад кадър говори вместо него и така се постига комедиен ефект.
Като поредна нелепица е представен с кадрите пропагандния брак – зачеването на дете от правилната раса. С хората се отнасят като със стока, а те сякаш се правят на щастливи. За тази стока дори се изработват люлки – продукция, кръвен данък за фюрера. Това проличава както в моментите на сключващата сделка-брак двойка, така и в тези на войниците, награбили девойки за „подобряване на тамошната раса” без право на отказ.
Какво се случва с хората, когато човек си внуши, че е по-добър от другите най-болезнено осъзнаваме в кадрите с фотографии на унищожени хора под звуците на остра тъжна музика. Дете с вдигнати нагоре ръце. Кадър на мъртвото дете. Изумително въздейства движението на камерата по снимките, приближаването и отдалечаването на обектива : смяната на плановете.
7 глава – Един народ, един райх, един фюрер
Мнимата единност. Започва се със сполучливо подбрани кадри на общо ядене на супа под съпровода на веселка музичка. От думите разбираме, че всичко е само поза – Хитлер е бил вегетарианец, едва ли е вкусвал наистина.
„Клатене” – показана ни е друга форма на единство – вероятно на някаква музика, която липсва. „Поклати се и му стане леко на душата” – пародирането градира и кулминира в заключителната констатация „Клатеха се масово.”
Стрелабата с лък също е поза, тук ни се припомня за способността на киното да изопъчава действителността – „не знам как е...но на кадъра улучи.”
При демонстрациите на единство автора ни напомня да обърнем внимание на жестовете и стила на самовъзбуждане на Хитлер при речи. С тези думи и чрез забавения каданс се постига тук осмиващия ефект, разобличаването.
8 глава – О себе : „Моята майка е била обикновена жена,/но подари на Германия велик син” - А.Хитлер
При „Аз произнасям реч” и „признанията” на Хитлер, че всичко е постигнал с труд, че уважавал работниците и селяните, саркастично-ироничната нотка звучи особено отчетливо. Тонът се повишава и градира до вик на фона на речта, за да се стигне накрая до лаконичното „”аз съм част от партията”...”жалко, че не е уточнил точно коя част”.”
Зачеркнатите фотографии на хора имат силно знаково и емоционално въздействие.
Осмиването продължава с фигурите на подражателите на жестовете му със скръстени отпред ръце – „За Гьобелс беше по-трудно......заради корема му.” А всъщност жестовете са взети от Мусолини, както ни разкриват кадрите в края. Факелните шествия на Мусолини се показват и сравняват с тези на Хитлер на екрана. За допълнение на картината виждаме реч на Мусолини, на която можем да проследим и сравним жестикулацията му. Замазаната половина от кадъра/където е бил кралят, мразен от Мусолини заради ръста си/ - Ром акцентира на нея и с показването ѝ ни кара да замислим върху силата на манипулацията, това „изрявзане на реалността, зачеркване на неудобното”. Иронично-веселкото „Забавно, а?” повторено два пъти е призива на разказвача към зрителите да видят.
9 глава - Изкуството
Изключително сполучливи се оказват кадрите на статуи, на които чрез авторовия глас се пренася съвсем ново съдържание. Ената с вдигнати ръце нагоре сякаш казва”Какаво да се прави?!”, а статуята на това, което очаква всички нас е прегърбен, свит човек. Огромните статуи сякаш плашат със своите размери и излъчват студенина.
Литеарурата е предадена с лаконичният коментар на книжната изложба – „Хит
лер тук, Хитлер там...”Показва ни се как писателите са водени на закуска под охрана. Показателен е тук и кадъра с премигването на очите.
В естрадата виждаме т.н. „красив живот”, в който се ценят обема на бедрата. Кадрите с полуголата танцьорка извикват подигравателна усмивка, а авторът спокойно констатира, че подобно нещо и до днес се харесва. Изобличението продължава и с образа на жената-вамп – „да я погледаш и да се върнеш при скучната си жена.”
Паралелен монатж на маршируването на мадамите и на войниците. Качествата на едните се пренасят върху другите. Сякаш всичко е част от една развратна дяволска игра.
При картините с портретуването на „самозабравилия се” комадир Ритховен съществена е ролята на шумограмата – звукът на марша се засилва. Из публиката Ром е намерил кадър с дебела жена, която нещо вика – „Браво, бис!” е лаконично-ироничната забелжка.
11 глава „А имаше и друга Германия”
Кадрите как вървят „хората с юмруци по улицата” – съпротивляващите се – преминават в кадър със снимка на същото – застиване. Завършек с кадър на бодлива тел.
12 глава „С масата трябва да се отнасяш като с жена,
а жената охотно се подчинява на силата”
Акцентира се върху една от заповедите на нацизма, която започва по следния начин „Ти си нищо...”. И наистина – из архивите, въпреки огромното количество изразходвана лента не могат да се намерят кадри на отделни хора – струва си да се снима само в общ план. Ром ни излюстрира това многократно. Коментарът на т.н. „запланиран инцидент” с подаването на букетчетата от децата има силна изобличителна сила. Сякаш последоватеността от кадри илюстрира това „въздействие върху обикновените чувства на масите.” Повторението на фразата от заглавието говори само по себе си.
13 глва „Фюрерът заповяда, ние изпълняваме. За благото на немския народ, ние трябва да се стремим към война през всеки 15-20г.”
Фразата се поваря многократно на фона на самолетите, летящи отвисоко, на сирените, разрушенията, мъртвите деца. Кадри на майка и дете, огън, падащи сгради. Тук е монтирана фигурата на мислителя и сравнена с друга праисторическа фигура на мислител. Показват се кадри със стенописи, придружени с размишления за съзидателната, творческата енергия, заложена у човека. Паралелът е болезнено размишление защо толкова отдавна, когато хората са нямали нищо, са създвали, а в бъдещето разрушават и убиват, създват само разруха. Думите за войната като представяна за „весела разходка”, както и за неочакваността от обикновените хора са илюстрирани с кадрите на обикновеното утро и яркия контраст с бомбите. Дават се кадри на съвремнни московчани. Хората – говорещи, четящи, сочещи. Тези моменти са оставени без звук. Зрителят сам може да измисли варианти за разговорите. Това провокира интерес и развихря интерпретациите.Следва рязко връщане към пожарите и ужаса – „денят се превърна в нощ.”
14 глава Обикновен фашизъм
Кадри с ловенето на кокошки, последвани от такива с яденето им. Получава се реминисценция на воденето на евреите към концлагерите с редиците крави, които Ром ни показва. Следващите му думи потвърждават това наше усещане „Водеха хората като добитък и добитъка като хора.”
Кадрите с посещаението на вършавското гето като забваление извикват чувство на възмущение и отвращение към безсърдечността, към превръщането на човешкото страдание в атракция, зоопарк. Филмът ни показва майка и дете; хлапе, което си изпразва джобовете след неусшешна кражба; човечета – накъсани фигури от хартия – за да видим, че дори в най-ужасните условия хората могат да запазят човечността си, да се стремят към творчество и красота. На думите за мечитите на тези деца „да излязат ето така от гетото” се противопоставят „но излязоха ето така”, последвано от кадър с газова камера. Дори самите думи, носещи в себе си метафорична мечтателност биват сломени от студения буквализъм на грозната реалност на онези събития. Ром не пропуска да ни разкаже и за съдбата на писателя, избрал да умре заедно с хората от гетото и умрял „прегърнат от мъртви деца.”
Погледът бавно сякаш минава през вратата под зловещото повторение „4 милиона.”Авторът е намерил кадри на „страстен любител”, направил снимки в концлагерите, въпреки забраната. Що за същество трябва да си да заснимаш страднието и убийството на хора? За лична колекция...Показват ни се жестокостите, на които са подложени хората в тях. Превръщането им в голи скелети за времето, което са там. Неизбежното фотографиране. Ром е намерил снимки на такива хора преди да бъдат убити. Създания с големи тъжни и уплашени очи оживяват чрез движението на камерата и приближаването – „очите им още живеят”; „очите им още гледат към нас” и сякаш искат да ни кажат да помним тяхната съдба. След въздействието на тези кадри идавта грубите сметки за печалба от убитите. Косата, зъбите, костите са изчислявани по стойност. Като за стока, а не божии създания. Защото в оня свят има един „бог” и неговото име е Хитлер.
Следват кадри от дома на коменданта на лагера. Весели семейни снимки. И кадри на „работата” му – трупове. Контрапунктът е особено остър и афектиращ. Съпоставянето на монтажните късове има силна изобличителна сила. Подобно е и „представянето” на
доктора на лагера – смесването на смъртта като работа с домашната суа и вечерята. Дори думите, с които са наричани хората в лагера разкриват отношението към тях – „Да ми бъдат доставени нова партида девойки....стоката е стандартна.”Камерата минава бавно покрай огромните стени с обувки зад мрежа. Едно невъобразимо количество...това са били хора.
Дават се кадри с хора с протегнати от умиление ръце – „протягат ръце към своя бог”. И наистина, след видяното това ни се струва като „някаква психоза, масово заболяване.”Но Ром ни показва и юноши, които са се изправили срещу всичко това, които са имали достатъчно съзнание да откажат да участват в това масово убийство. Виждаме позорния стълб, на който стои дете с надпис „Аз казах не на Хитлер.”Камерата редува снимки на такива младежи. Масовата психоза не може да бъде оправдана.
15 глава Краят на Третата Империя
Кадри с търсене на другари от войната на Червения Площад на 8 май 1965г. Ром отбелязва, че едно момиче от тълпата, което слуша няма и понятие от войната. Спокойният глас, който се изричат думите „колко още имаме да извървим”, „ и да се умира” носи горчивина и опасение за бъдещето.
Реч на Гьобелс „тотална война или капитулация” и отговорите на хилядите „да живее тоталната война.” Последвалите кадри от войната сякаш от само себе си налагат, че самата война е тотоалната капитулация. Да, „ето лицето на тоталната война!”Хора плачещи над ковчези, майка с две деца, убити от упор, „милиони, милиони жени и деца” – кадрите един след друг натрупват все по-ужасяващи картини на равнодушни убийци и страдащи хора. Едина апокалипсис, причинен от самото човечество – „изравняват с земята всичко, което години е създавал човек.”Тази мисъл върви паралелно със срутването на сгради. Обещанието на Хитлер да не могат да познаят своя град се превръща в зловещ буквализъм.
Дава се отново реч на Гьобелс. Но този път Ром и кадрите, които е подбрал ни обръщат внимание на един факт – на новото в лицата на хората: „те мислят.”Въпреки това се изпълнява същата клетва и като е отбелязано „навъкът върши своето.” Но „хората са станали други” и в това е надеждата в тези моменти.
Показана ни е последната снимка на Хитлер. При думите на автора „търси кого да хвърли в огъня” зрителят сякаш вижда зловещото в кадъра.
„Край” е ознаменувано от снаряден звук. Изреждат се портрети на Хитлер. Сякаш в съзнанието ни изниква онова „виновен”. И кадри на хора с наведени глави. Да, и тези, които са го последвали също.
Кадри на обучение на морска пехота в Америка. Виковете на войниците и тяхното настъпление изеикват паралел с миналото – „пак се опитват да превърнат хората в животни.”Кадри с кмета на Западна Германия, който не желае да се говори за фашизма повече. Но ни се показват сходни шествия, барабани – „метастазите останаха.”Показват ни се кадри на насилие от съвременността, осквернени гробове на евреи. Следват снимки на главатари на фашисти – „кръстовете се менят, същността остава една.”Ето полседиците от липсата на памет. Иронията продължава и в „каймакът на обществото”.
Отново картини от морската пехота. Показани са нови идеи за средства за убиване – използване дори на делфини. Атомната бомба – „Хитлер нямаше тази техника”, а ние сме сигурни, че не би се поколебал да я използва.
Човечета на конци. Красноречиво. Игра на война, но с живи хора.
Следват кадри на деца – „лоши деца няма.”И основното опасение на филма „в какво ще ги превърнем”, допълнено от дете с пластмасова пушка. Напомня ни за началото. Сякаш е описан един мъчителен кръг, който трябва да се затвори.
Филмът завършва с кадри на снимките на убитите евреи, минаващи една след друга пред екрана. Акцентът е върху очите им, те сякаш говорят на фона на рецитираната детска приказка. Последният кадър са две ужасени и тъжни очи – да не забравяме.
Няма коментари:
Публикуване на коментар